Wednesday, July 7, 2010

Keunikan hiburan di Terengganu


Mydin, antara pasaraya yang terdapat di Terengganu

Kebanyakan orang tertanya-tanya kenapa negeri Terengganu tidak mempunyai Kompleks membeli-belah yang besar, pawagam besar dan sebagainya yang sinonim dengan mereka yang gemar bersosial pada waktu lapang. Situasi ini tidak dapat saya jelaskan namun disebalik kekurangan fasiliti hiburan seperti yang saya sebutkan tadi, sebenarnya Terengganu menyediakan banyak lagi bentuk fasiliti dan destinasi yang mampu menghiburkan anda semasa berada di Terengganu terutamanya kemudahan semulajadi yang terdapat disana seperti Pantai dan pulau.

Saya mencadangkan kepada mereka yang memilih untuk melancong ke Terengganu, anda sangat-sangat digalakkan untuk memanfaatkan kedatangan anda dengan melawat kesemua destinasi pelancongan yang ada supaya dapat mengenali negeri ini dengan lebih mendalam.

Apa yang ingin saya tekankan disini adalah kehidupan saya sepanjang berada di Terengganu memang tidak sunyi dengan aktiviti melawat ketempat-tempat yang menarik. Lagipun, saya tidak perlu mengeluarkan kos yang banyak untuk melawat kesesuatu tempat. Apatah lagi tempat tinggal saya terletak berhampiran dengan pantai tok jembal dan pantai teluk ketapang. Saya bersama rakan-rakan lain akan berpiknik dan bermain bola tampar dipantai Tok Jembal. Kadang-kadang kami juga akan mandi air laut tetapi bergantung kepada keadaan cuaca.

Disepanjang pantai, anda pasti akan terjumpa gerai yang menjual layang-layang pelbagai bentuk. Harganya sangat murah dari RM5 hingga RM20 bergantung kepada bentuk dan saiz layang-layang tersebut. Ada yang berbentuk tradisional seperti Wau dan tidak ketinggalan layang-layang berbentuk watak kartun popular seperti Doraemon, Ultraman, Spiderman dan sebagainya. Aktiviti bermain layang-layang memang popular di kawasan pantai sekitar Terengganu kerana tiupan angin yang kencang dan konsisten disebabkan kedudukan yang strategik disamping mengalami 2 monsun iaitu monsun timur laut dan monsun barat daya. Pada monsun timur laut, angin yang bertiup sangat kencang dan pada waktu inilah aktiviti bermain layang-layang begitu aktif bergantung kepada keadaan cuaca samada hujan atau tidak.



Walaubagaimanapun, anda juga boleh membuat layang-layang sendiri dengan menggunakan bahan-bahan terbuang seperti plastik pembungkus, lidi dan benang. Kalau anda sukar untuk membuat sendiri, anda bolehlah mendapatkan layang-layang dengan harga berpatutan. Pengalaman bermain layang-layang di Terengganu WAJIB tidak dilepaskan. Bukan mudah untuk kita menerbangkan layang-layang yang besar jika keadaan tiupan angin yang lemah, namun tidak di Terengganu, Insyaallah Layang-layang anda mampu terbang tinggi tanpa sebarang masalah.

Banyak lagi yang ingin saya ceritakan mengenai kepelbagaian bentuk hiburan yang terdapat dinegeri Terengganu. Namun tunggu di lain entri ye. Sekarang saya nak makan di Restoran Pertom, menu yang saya order adalah Kue Tiaw goreng Pedas dan Air Sunquick. Jemput makan!!!

Jom Makan-makan di Terengganu!! Melancong sambil menikmati hidangan lazat!! Nyum-nyum..


No comments:

Post a Comment

Follower