Thursday, June 17, 2010

Melawat ke Stesen Janakuasa TNB Sultan Ismail, Paka



Kami melawat ke Stesen Janakuasa TNB Sultan Ismail, Paka kerana ingin melihat secara praktikal bagaimana tenaga elektrik dijana dengan menggunakan Gas asli di Malaysia. Stesen ini juga merupakan stesen janakuasa elektrik yang terbesar di Malaysia.



Di Paka juga, terletaknya Loji penapis minyak Terengganu dan Taman Perindustrian Paka. Pada waktu malam, anda akan melihat pemandangan yang sungguh menakjubkan kerana Loji Penapis minyak milik Petronas disinari dengan lampu-lampu yang dipasang disepanjang kawasan itu. Disamping itu, nyalaan api yang marak disebabkan lebihan gas mewujudkan suasana seperti berada didalam sebuah pesta. Amat menakjubkan!


Semasa sesi rehat, kami dihidangkan dengan makanan seperti bihun, keropok keping, Nasi goreng kampung dan Ayam masak merah. Kami juga dihidangkan air rose laici. Sedapnya!!



Kalau anda bergerak melalui jalan Kuala-Lumpur-Terengganu, anda pasti akan sempat untuk melihat Stesen Janakuasa TNB Sultan Ismail dan Loji Penapis minyak Petronas. Tetapi, Awas... Kawasan tersebut adalah kawasan larangan. Hehe..



No comments:

Post a Comment

Follower