Monday, June 14, 2010

Otak-otak



Pertama kali saya memakan Otak-otak adalah semasa bulan ramadhan 2008. Pada masa itu kawan saya mengajak saya merasai keenakan hidangan ini. Pada awalnya saya ingatkan otak-otak ni sama dengan pulut panggang (makanan tradisional melayu) kerana ia dibalut dengan daun dan dibakar. Walaubagaimanapun sebenarnya Otak-otak bukanlah berasaskan pulut tetapi ia dihasilkan daripada isi ikan yang digaulkan dengan campuran berempah termasuk lada, bawang putih, bawang merah, kunyit, serai dan santan. Campuran ini dibungkus dalam daun kelapa dan dibakar atau dikukus. Saya belum lagi menikmati hidangan otak-otak yang dikukus.



Otak-otak ini amat mudah diperolehi terutamanya di pasar malam atau pasar minggu sekitar Terengganu. Setakat ini, saya hanya sempat memakan otak-otak buatan penduduk Kuala Terengganu yang saya beli di Pasar malam Gong Badak dan Mengabang Telipot.

Pada awalnya, kawan saya bergurau dan mengatakan otak-otak hanya dibuat daripada otak ikan. Saya begitu cuak kerana mengikut kepercayaan sesetengah orang-orang tua, otak ikan tak baik untuk dimakan kerana ia akan melemahkan daya ingatan. Walaubagaimanapun pada keesokan harinya dia memberitahu, otak-otak sebenarnya adalah diperbuat daripada isi ikan dan bukan otak ikan.

Rasanya agak lain daripada yang lain kerana rasanya yang masam masin manis pedas. Kebiasaannya otak-otak dimakan sebagai makanan ringan dan tidak dimakan bersama nasi. Apakata kalau anda sendiri datang ke Terengganu dan merasai Otak-otak.. hehe.. Jom makan-makan di Terengganu!! Nyum-nyum...

Nama Makanan: Otak-otak

Tempat Makanan:

Kuala Terengganu
Pasar Minggu Pengadang Baru (Selasa)
Pasar Minggu Panji Alam (Khamis)
Pusat Peniaga Batu Burok (Jumaat)
Pasar Payang
Pasar Cabang Tiga
Pasar Malam gong badak (Selasa)
Pasar Malam Mengabang Telipot (Khamis)

Marang
Pasar Minggu Kg. Kelulut (Sabtu)
Sepanjang jalan Marang

Dungun
Pasar Minggu Kuala Dungun (Khamis)

Kemaman
Kerteh (Selasa)
Kemasik (ahad, Rabu)
Chukai (Selasa)
Gerai makanan Che Wan
Sepanjang Pantai Geliga



1 comment:

  1. *Assalamualaikum, jom sebarkan berita ni sberapa byk yg mgkin utk membantu org yg memerlukan, terima kasih smua..aaminn.*

    Sy En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dr hutan. Sy mnjual herba warisan yg mampu mrawat smua jenis kanser dari tahap 1 ke tahap 4 dan utk pengidap resdung kronik. Herba warisan dr hutan belantara ini tak mganggu rwatan kimoterapi. Ia blh diambil smasa rwatan hospital, malah lg baik jika berubat bsama spya lg cpt sembuh. Daun² herba trpilih ini sudah trbukti brkesan kpd rmai pesakit kanser & ianya sukar dijumpai, malah belum ada mna² syarikat yg mngeluarkn herba ini. Ia herba khusus mrawat kanser & resdung yg kronik. Fokus herba ni ialah mbunuh sel kanser hingga ke akar umbi spya kanser tak berulang lg.Jgn biarkan pnyakit menghuni dlm tubuh hingga kronik. Ia akn merebak ke organ lain.Bila dh merebak ia mnyukarkan rawatan. Herba bkn bnda asing lg. Jgn was² lg, sejak beratus thn herba dh digunakn oleh nenek moyang kita. Benda natural tak mganggu rawatan moden. Bkn pesakit kanser pun blh minum utk mencegah kanser. Utk psakit kanser, sy akn bantu hingga sembuh,memberi saranan & motivasi bgaimna utk hadapi kanser. Sy dh jumpa rmai psakit, kita blh brkongsi pndapat utk rawat smpai sembuh. Rmai psakit sy dh sembuh,anda bila lg?
    Hubungi utk order & pertnyaan:
    *En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

    ReplyDelete

Follower